Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

AJANKOHTAISTA

MP 17 MoottoripyörämessutMP 17 Moottoripyörämessut

MP 2020
MOOTTORIPYÖRÄMESSUT 

Seuraavan kerran Helsingin Messukeskuksen MP-messuja vietetään tammikuussa 2020. 

MP-messut 31.1. - 2.2.20120

 

VIIMEISIMMÄT BLOGIT

2019

Toukokuu

Mitä mukaan moottoripyörämatkalle?

 

2018

Tammikuu (4)

MP 18 Kuumimmat moottoripyöräuutuudet

Osallistu MP-Messut messulippuarvontaan

MP-messujen saunakylä

MP-messut 2018 ovella


2017

Tammikuu (2)

Matka2017-messuilla matkakohteena Baltia

Matka2017-messut ja kulttuurien kirjo


2016

Joulukuu (4)

Hanki Museokortti vanhenevilla virikeseteleillä

Arvonnassa pääsyliput Matka 2017 -messuille

Kurkistus rekrytointiprosessin kulisseihin

Itsenäisyyspäivän ihmettelyä

Marraskuu (24)

Motoristiviisauksia

Bloggarin vapaapäivä

#Keskiviikkokehu: Lotta Saahko

Testikuskien Bucket List on jo valmiina

Ota kaikki irti ajokaudesta 2017 - merkitse tapahtumat kalenteriisi

Kaikki irti ajokaudesta 2017

Mitä yhteistä minulla ja Jari Sillanpäällä?

Kesämuistoja Honda-moottorilla

Auto2016-messutärpit 

Messuttärpit Auto 2016 -tapahtumaan

Jännittääkö?

Kysy miksi ! Mutta miksi ?

Rapsutettava ranskanbulldoggi

Isä-TIETOVISA

Rakkautta on...

Jaksaa, jaksaa & onnen hetkiä

Clinton vai Trump?

Arvonta! Liput Meidän viikonloppu -tapahtumaan

SkiExpo syleili talviurheilijoita

Lähestyminen, Anja Snellman / Kirjat

Kevennetään kotia -haaste

Arvonta! Voita liput DigiExpoon

Tulevaisuus on täällä - samoin DigiExpo

NaBloPoMo-haaste vastaanotettu

Lokakuu (1)

Helsingin kirjamessu - lääkettä kaamoksen karkoitukseen

Syykuu (2)

Baronalaisten naisten naistenilta

Pelottaako pupupöksy? Nyt me lennetään

Heinäkuu (13)
Back to work - vinkit stressittömään lomalta paluuseen

Kuokkavieraita kutsun kera

Kantarellit koriin herkkusuiden iloksi

Nostalgiamatka Nintendon peesissä

Oodi ystävyydelle. Kiitos muistamisesta!

Esittelyssä upea Kuhmon kaupunginkirjasto

Mitä mukaan matkalle? Pakkausvinkkejä

Maailman paras makaronilaatikko

Eino Leinon päivä

Tee oma Summer Vacation Bucket List! 10 vinkkiä listan tekoon

Armeijaan. Aamukampa on nyt piikitön

Bucket List for Summer on valmis

Lomalla viimeinkin

Toukokuu (1)

Hymyilevät motoristit Mäntsälässä

Maaliskuu (1)

Aloittamisen tuska

Helmikuu (3)

Onko kaunista uimalakkia olemassakaan

Leppoisaa majoittumista Forenomin huoneistohotellissa 

Oodi ihanalle Sweep Verona naisten nahkatakille

2015

Tammikuu (4)

Suomalainen ei osaa myydä

Tempaudu toiseen maailmaan Matka 2016 -messuilla

Arvonnassa pääsyliput Matka 2016 -messuille

Mä en ikinä voita mitään

 

AIEMPAA HULINAA

Matka 2017 -messut, Messukeskus, HelsinkiMatka 2017 -messut, Messukeskus, Helsinki

 MATKA 2018 -MESSUT

Tempaudu mukaan Matka 2018 -messuille Helsingin Messukeskukseen. Altista itsesi maatkakuumetartunnalle ja ihanille mp-reissu-unelmille!

 


BLOGGAAMISEN MARRASKUU

#NaBloPomo2016 on taas täällä. Siis mikä? Haaste bloggaajille: yksi postaus blogissa joka ikinen marraskuun päivä. Olen mukana. Saapi nähdä miten naisen käy :)

 

Seuraa onnistunko, vaiko varastaako Netflix kirjoittamiseen varatun tunnin: Kristallin kirkkaasti -blogi

  

MATKA 2017 PÄÄSYLIPPUJEN ARVONTA SUORITETTU

Onni suosi Anna-Maijaa ja Johannaa! 

 

BLOGIPERHEESTÄ KOLMEN KOPLA

Testikuskit-blogin rinnalle syntyi työelämää pohtiva I Rest My Case –blogi sekä päiväkirjan omainen Kristallipallo-blogi.

Kaasu korjaa -MP-blogi

Kristallin kirkkaasti -blogi

I rest my case - työelämää -blogi

PELOTTAAKO, PUPUPÖKSY? NYT ME LENNETÄÄN

PELOTTAAKO, PUPUPÖKSY? NYT ME LENNETÄÄN

Lisätty 17.09.2016


"Tee joka päivä yksi asia, joka pelottaa sinua!", kannustaa Eleanor Rooseveltin nimissä sosiaalisessa mediassa pyörivä aforismi. Sanonta ei ole nousut mahdottomuudessaan suosikikseni; voisiko jollakin olla todellakin pelko selätettäväksi joka päivälle? Onneksi omani ovat yhden käden sormilla laskettavissa. Mieleeni Rooseveltin kannustus on kyllä painunut. Kannatan itsekin epämukavuusalueelle rohkeasti siirtymistä, sillä siellä ne suurimmat elämykset lymyävät. Tänään toteutinkin sen. Lähdin lennolle, tietäen etten varmasti ole se tomerin apupilotti. Mutta huomenna pidän kyllä pelkovapaan päivän. 

SuomenlinnaSuomenlinnaEi kroppakaan kestäisi päivittäistä pelkotilaa. Lihakset olivat jännittyneinä koko lennon ajan ja kädet asetin reisille tietoisesti, jottei yllättävä ilmakuoppa johda ohjauskepin hapuiluun tai huitominen mittariston näppäinten siirtymiseen ei toivottaviin asentoihin. Aika ajoin piti muistuttaa itseä jopa hengittämään. Silmäluomet eivät toisaalta juurikaan rasittuneet, saivat useammankin kerran lepuutella kiinni-asennossa. Muutama spontaani kiljahdus kajahti kuulosuojainten mikkiin, tuulen kevyesti ravistellessa konetta. Tunnin kestänyt jännitystila johti siihen, että päätä särki otsalohkosta takaraivoon ja vatsalaukun sisältö kyseli kurkussa lupaa ulostuloon.

Sotkuilta kuitenkin vältyttiin ja hetkellinen huonovointisuus oli sen arvoista. Myönnettävä kuitenkin on, että nautinnoksi lento muuttui vasta kun etupyörä kosketti kiitoradan sileää pintaa. Kotikeittiön pöydän ympärillä oli turvallista ihailla kuvia ja muistella juuri vavisuttanutta huimaa kokemusta. Pelottavan asian innostus onkin ajallisesti vähän ennen h-hetkeä ja onnentunteet pulpahtavat pintaan vasta tapahtuneen jälkeen.

Kotikeittiön pöydän äärellä on turvallista palata hurjempienkin muisteloiden pariin.Kotikeittiön pöydän äärellä on turvallista palata hurjempienkin muisteloiden pariin.

Pelot ovat harvoin järkiperäisiä. Tässä tilanteessa toki voisin argumentoida lentopelkoni varsin rationaaliseksi, luetellen lukemiani tarinoita alas tulleista vesitasoista, moottorit jumittaneista lintuparvista, sakkauksen päättymisistä maaperään ja epäonnistuneista pakkolaskuista. Ja vaikka mieheni tokaisee, että suurempi todennäköisyys on kuolla työmatkalla, mieletön mielikuvitukseni rakentelee 'tositarinoiden' oheen toinen toistaan synkempiä kohtaloita kuolla ilmareissulla. Sillä taatusti kulisseissakin on tapahtunut karmivampikin kohtaloita, joista yhteen ääneen on päätetty vaieta. Hmmm… ehkäpä tässä tuli nyt todistetuksi ihan vahingossa: pelko on harvoin järkiperäistä!

Kuoleman pelkoa minulla ei ole, mutta kuolemisen pelko kyllä. Kammoksun ajatusta kuolla hitaasti vertavaluva hirvenruho päälläni tai hätälaskun osuessa vesivalliin ja siitä seuraavan raivokkaan elonjäämistaistelun päätteeksi. Mieluummin ottaisin kuolettavan iskun päähäni, kun epätoivoisesti yrittäisin pelastaa itseäni (ja mahdollisesti vielä toista)  vuorokausilta tuntuvien minuuttien aikana vailla todellista toivoa selviytymisestä. Kukapa ei haaveilisi rauhallisesta exitistä omassa sängyssä tästä elämästä toiseen taajuuteen.

"Onkohan tuo vähän liian kärjistettyä draamaa", kommentoi nauraen ja kauhistellen (kyllä, samaan aikaan!) tekstiäni oikolukeva muusani. Kirjoitan ja julkaisen dramaattisen tekstini kuitenkin näin, ilman editointeja, todistaen itselleni ja sinulle pelkojen järjettömyyden. Tunneloukut aiheuttavat helposti huikeiden elämysten väliin jäämisen. Kun ei uskalla, jää paljon hienoa kokematta.

Malmin lentoaseman liput liehuu. Toivottavasti vielä pitkään.Malmin lentoaseman liput liehuu. Toivottavasti vielä pitkään.

Malmin lentoasemalla, perhosia vatsassa ennen lentoa.Malmin lentoasemalla, perhosia vatsassa ennen lentoa.

Malmin lentoasemaMalmin lentoasema

"Tännepäin!", kutsuu pilotti lentokonehallin ovella."Tännepäin!", kutsuu pilotti lentokonehallin ovella.

Mistä kaikki alkoi? Päätin vastaanottaa työpaikalla minulle ojennetun tsemppari-palkinnon, vaikka 'pokaali' vähän kauhistuttikin. Lentämään pienkoneella! Mikä huikea mahdollisuus ja uusi elämys, mutta…. Hirvitys lisääntyi keskiviikkona työpaikan keittiössä, kun toinen palkintonsa jo lunastanut kollega kertoi pikkukoneen olevan P I  E N (!) kone ja näytteli innoissaan kuvia ultrakevyen ohjaamosta, johon kaksi isoa miestä mahtuu vain juuri ja juuri. "Pienestä koostani on siis taas iloa", huomasin miettiväni, keskittäen ajatukseni tapoihini

kuuluvasti myönteisiin asioihin.
Pienkoneen ohjaamoon mahtui kaksi lentäjää.Pienkoneen ohjaamoon mahtui kaksi lentäjää.Mittaristo täynnä kytkimiä ja juuri bensamittarin päällä luki jännitystä lisäävästi "inoperative".Mittaristo täynnä kytkimiä ja juuri bensamittarin päällä luki jännitystä lisäävästi "inoperative".

Nyt kun olen pelotellut lepakotkin vintiltä, on aika siirtyä kuvailemaan upeaksi muodostunutta elämystä taivaan sinessä. Huikea lento Helsingin kantakaupungin yllä, merelliset näkymät ja saarimuodostelmat sekä kierros Kirkkonummen ilmatilassa; kylän yllä, jossa asfalttipinnoitetut mutkatiet ovat varsin tuttuja motoristille. Auringonpaisteellinen taivaanrantaelämys. Yläilmatutkiskelua miten maailma makaa lintuperspektiivistä. Wau!

Kone ulos lentokonehallista. Kone ulos lentokonehallista.

Avaimet virtalukkoon aloittaa tarkistuskierroksen.Avaimet virtalukkoon aloittaa tarkistuskierroksen.

Pitot-putki on siivessä pieni musta reikä. Pilotti poistaa suojan ja tarkistaa, että putki on tyhjä ja esteeön. Pitot-putkella mitataan virtauksen paikallista nopeutta paine-eron avulla.Pitot-putki on siivessä pieni musta reikä. Pilotti poistaa suojan ja tarkistaa, että putki on tyhjä ja esteeön. Pitot-putkella mitataan virtauksen paikallista nopeutta paine-eron avulla.

Tutuksi tuli myös lennolle lähdön koko kaari. Matka ei alkanut kevyestä kipityksestä putkea pitkin lentokoneen kabiiniin, vaan ensin tarkistettiin lentokone huolella ohjelistan mukaisesti ulkopuolelta - check - ja sitten sisäpuolelta - check check. Lennonjohdon annettua lupa lähtöön, ultrakevyt lähti rullaamaan kentän keltaista viivaa pitkin kohti kiitorataa. Tunnelmaa tiivistävä, muutaman minuutin odotus kiitoradan päässä, ja ilmatilan vapauduttua huima kiihdytys kohti taivaan kantta. Nousua, nousua ja nousua kohti pilven hattaroita kilometrin korkeuteen. Ylemmäksi olisin toivonut kun muistin vitsin, jossa äiti toivottaa lentäjä-pojalleen turvallista matkaa: "Lennä hitaasti ja matalalla", mikä lentopiireissä tunnistetaan kaikista riskialtteimmaksi tavaksi halkoa ilmaa.

Tarkistuskierron jatkuu. Kaikki kunnossa. Laminoitu check-list on pian käyty läpi.Tarkistuskierron jatkuu. Kaikki kunnossa. Laminoitu check-list on pian käyty läpi.

Kiitoradan katveessa. Hei, kohta me lennetään.Kiitoradan katveessa. Hei, kohta me lennetään.

Kauniita maisemia, muutama tuulen ravistus, kimaltelevaa merenpintaa ja tuttuja maamerkkejä alaviistossa. Kuten pilotti lupasikin, korkeanpaikan kammoa ei koneessa tule ja tämä oli totta. Lentoaikaa oli vajaa tunti ja se sopivasti riittikin lentopelkoiselle. Siedätyshoito pienellä kauhalla ammennettuna ja sitten turvallisesti kohti Malmin lentoasemaa.

Pelastakaa Malmin lentoasema!Pelastakaa Malmin lentoasema!

Pilotti ja matkustaja. Aurinko paistaa, mitä parhain lentosää.Pilotti ja matkustaja. Aurinko paistaa, mitä parhain lentosää.Se punainen kahva, josta kupu aukeaa.Se punainen kahva, josta kupu aukeaa.

Salmisaari, HelsinkiSalmisaari, HelsinkiKone rullasi laskussa kuin untuvapeittoon. Odottamaani etupyörän tuntuvaa tömähdystä asfalttiin ei koskaan tullut, vaan ilmalento päättyi tasaiseen kiitoradan haltuun ottoon. Turistitaputusten aika. Kehuessani onnistunutta laskua lentäjä kertoi, että kriittisin vaihe on nousu ja että laskeutua osaa kuka vaan. Noh, tokkopa ihan näinkään, itse pidin käteni korostetun kaukana jalkojeni välissä sojottavasta 'joystickistä', ettei vain mahdollinen kohtalokas suunnan muutos olisi tuonut lentoomme lisäjännitystä. 

Helsingin keskusta lintuvinkkelistäHelsingin keskusta lintuvinkkelistä

Kiitorata näkyy: "Hei me laskeudutaan."Kiitorata näkyy: "Hei me laskeudutaan."

Myöhemmin valtasi hyvän olon tunne ja ylpeyskin kampitettuani mieleni mielivaltaisesti rakentelevat lennolle lähdön esteet ja kivuttuani tutinasta huolimatta ohjaamoon. Enkä edes - muutamaa ylimääräistä ilman haukkausta lukuun ottamatta - panikoinut, kun kupu käännettiin tuulelta suojaamaan ja lukittiin punaisista kiinnikekahvoista. "Ota kuvia", osasi pilottikin kannustaa, kun lennolla huomasi, että nyt taitaa jännitys olla tapissaan. Keskittyminen johonkin muuhun - lempiharrastukseeni - siirsi mietteet kuvattaviin kohteisiin ja unohdutti pelon hetkeksi mielestä.

Kiitos Lassi. Turvallisesta ja ikimuistoisesta reissusta Helsingin yllä ja kauniista kaarroksesta Kirkkonummen komeissa maisemissa. Huikea kokemus ja huikeammaksi se mielessäni vielä muuttui kun molemmat jalkani olivat turvallisesti taas maankamaralla. Onneksi otin kuvia. Niitä on mukava selailla myöhemminkin - ja muistutella mikä komea kompensaatio onkaan aina odotettavissa pelkonsa voittaneelle. Lentopelon annan solista taustalla, koska se ei todistetusti rajoita elämääni. Ulkomaan matkallekin lähden joka kerta uteliaisuudesta uusia kulttuurielämyksiä kohtaan sekä matkalta kertyviä kokemuksia janoten. Yksi lentomatka sinne tänne.

Helsingin saaristo auringon paisteessa.Helsingin saaristo auringon paisteessa. "To do what you are afraid to do is to guide your life by fear. How much better not to be afraid to do what you believe in doing! - Jane Addams

Ja Krista Pulkkinen: Don't let fear determine what you do! Tai: Älä anna pelon olla esteenä uusille elämyksille. Don't let fear hinder you from new experiences! Ja vielä vähän viilausta, koska uskon viestintään positiivisen kautta. Yliviivataan älä-sana ja mennään kannustustavalla vireellä: Tartu pelotta uusiin elämyksiin!

Kun ei valmista löydy, pitää itse kehitellä uusi ja oma voimalause.Kun ei valmista löydy, pitää itse kehitellä uusi ja oma voimalause. P.S. Laskeuduttuamme uskalsin kysyä pilotilta, josko on joutunut kiperiin tilanteisiin. Mahdolliset kauhun hetket halusin ehdottomasti kuulla vasta oman lentokokemukseni jälkeen. Totinen ja taitoja koetellut kokemuskin löytyi, mutta se onkin jo toinen tarina…

Aeropole on lentokoulu Helsinki-Malmin lentoasemallaAeropole on lentokoulu Helsinki-Malmin lentoasemalla

Tietoa 'elämys'koneesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_DA20

LEX MALMI, Laki Helsinki-Malmin lentopaikasta: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106

Allekirjoita kansalaisadressi Malmin lentoaseman säilyttämiseksi: http://www.malmiairport.fi/mly/adressi/

"Malmin lentokenttä on suomalaisen yleisilmailun selkäranka. Kentällä harjoitetaan erittäin aktiivista yleisilmailu-, lentokoulutus- ja ansiolentotoimintaa. Rajavartiolaitos on myös tärkeä kentän käyttäjä. Lentokentän siirto 50-100 km päähän Helsingistä aiheuttaisi korjaamatonta vahinkoa suomalaiselle yleisilmailulle ja lentokoulutukselle. Alueen miljöö on myös historiallisesti ja arkkitehtonisesti merkittävä. Malmin kentän myötä tuhoutuisi Pohjois-Helsingistä laaja viheralue, historiallisesti ja toiminnallisesti ainutlaatuisen arvokas lentokenttäkokonaisuus ja samalla pääkaupunkiseudulta kokonainen ilmailutoiminnan haara vielä yhden lähiön rakentamiseksi. Se ei voi olla yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Kansainvälisen tason kulttuuriaarteeksi tunnustetun lentokentän arvokasta toimintaa ei saa lakkauttaa." - lainattu suoraan allekirjoittamisen yhteydessä olevasta tekstistä. 

Tue Malmin lentokentän säilymistä: http://bit.ly/2cwIkfR

Malmin lentoaseman seinällä on kuvia lentomatkailun alkuajoista. Valokuvassa seuramatkalaiset lähdössä kohti Visbytä vuonna 1949Malmin lentoaseman seinällä on kuvia lentomatkailun alkuajoista. Valokuvassa seuramatkalaiset lähdössä kohti Visbytä vuonna 1949

#Malmin lentoasema, lentokenttä, ultrakevyt, pienlentokone, kansalaisadressi, lentopelko, lentokone, pilotti, ohjaamo, unelmien mahdollistaja, Barona, palkinto, pelko, Eleanor Roosevelt, Jane Addams, Aeropole, lentokoulu, Helsinki-Malmin lentoasema